DE

Outsourcing inżynierów w fabrykach motoryzacyjnych
14 czerwca 2024

Zarządzanie jakością - reagowanie na problemy jakościowe – cz.2

W naszym poprzednim blogu (zachęcamy do lektury – Zarządzanie jakością w produkcji samochodów – zapobieganie i reagowanie na problemy jakościowe cz.1) skupiliśmy się na przybliżeniu Wam tematu zarządzania jakością w teorii.

 

Dziś czas na przykłady oraz sugestie, w jaki sposób można działać, by zarządzanie jakością przyniosło oczekiwane rezultaty. Mimo wszelkich starań, problemy jakościowe mogą się zdarzyć. Kluczowe jest, aby odpowiednio na nie reagować, minimalizując ich negatywne skutki. W tym kontekście można wyróżnić kilka kluczowych działań:

 

Szybka identyfikacja problemów

 

Szybka identyfikacja problemów pozwala na ich natychmiastowe rozwiązanie
i minimalizowanie skutków. Wykorzystuje się tutaj różnorodne narzędzia, takie jak:

systemy monitorowania jakości obejmujące zaawansowane systemy monitorowania produkcji i użytkowania pojazdów. To opieranie się także na zgłoszeniach klientów w postaci samych informacji od użytkowników, jak i analiza reklamacji w celu identyfikacji problemów. W końcu niezwykle przydatna może okazać się też analiza danych z serwisu, czyli monitorowanie danych z punktów serwisowych w celu wykrycia powtarzających się problemów.

 

Kluczowego znaczenia nabierają też szybkie działania naprawcze, które pozwalają na eliminację problemów i minimalizowanie ich skutków. Możemy wymienić tu kilka działań przynoszących wymierne skutki jak np. akcje serwisowe mających na celu naprawę wadliwych pojazdów. To wykonanie wglądu do poprzedniego etapu, czyli wykonanie poprawek w produkcji  skutkujące wprowadzeniem zmian w procesach produkcyjnych w celu wyeliminowania przyczyn problemów. Nie obejdzie się bez feedbacku od klientów – transparentna komunikacja z klientami na temat problemów i działań naprawczych.

 

A oto przykłady pokazujące, że problemy w procesie zarządzania jakością, które nie ominęły najsilniejszych graczy.

 

Toyota i problem z pedałem gazu

 

Jednym z najbardziej znanych przypadków problemów jakościowych w branży motoryzacyjnej jest problem z pedałem gazu w samochodach Toyoty. W 2009 roku odkryto, że w niektórych modelach Toyoty pedał gazu może się zablokować w pozycji otwartej, co prowadziło do niekontrolowanego przyspieszenia pojazdu. Problem ten dotyczył milionów samochodów na całym świecie i wymagał przeprowadzenia akcji serwisowej na ogromną skalę. Toyota szybko zareagowała na ten problem, organizując akcje serwisowe mające na celu naprawę wadliwych pojazdów. Dodatkowo, firma wdrożyła szereg działań mających na celu poprawę jakości swoich procesów produkcyjnych, w tym bardziej rygorystyczne kontrole jakości i współpracę z dostawcami. Toyota również intensywnie pracowała nad poprawą komunikacji z klientami, zapewniając transparentność działań i informując ich na bieżąco o postępach w rozwiązaniu problemu.

 

Ford i problem z układem zapłonowym

 

Kolejnym przykładem problemu jakościowego jest przypadek Forda i wadliwego układu zapłonowego w modelu Pinto z lat 70. Problem ten polegał na tym, że umieszczenie zbiornika paliwa w nieodpowiednim miejscu prowadziło do ryzyka zapalenia się pojazdu w przypadku kolizji tylnej. Skutkowało to licznymi wypadkami i ofiarami śmiertelnymi. Ford początkowo zwlekał z reakcją na ten problem, co miało negatywny wpływ na reputację marki. Dopiero po wielu naciskach ze strony opinii publicznej i regulatorów, firma zdecydowała się na przeprowadzenie akcji serwisowej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa pojazdów. Ford wdrożył również szereg działań mających na celu poprawę jakości i bezpieczeństwa swoich samochodów, w tym bardziej rygorystyczne testy zderzeniowe i analizy ryzyka.

 

Volkswagen i afera dieselgate

 

Jednym z najbardziej znanych przypadków problemów jakościowych i oszustw w branży motoryzacyjnej jest afera dieselgate związana z Volkswagenem. W 2015 roku odkryto, że Volkswagen stosował oprogramowanie, które fałszowało wyniki testów emisji spalin w swoich samochodach z silnikami diesla. Skandal ten dotyczył milionów pojazdów na całym świecie
i miał ogromny wpływ na reputację marki oraz branżę motoryzacyjną jako całość. Volkswagen musiał przeprowadzić ogromną akcję serwisową mającą na celu naprawę wadliwych pojazdów oraz wypłacić miliardowe odszkodowania. Firma wdrożyła również szereg działań mających na celu poprawę transparentności i zgodności swoich procesów produkcyjnych z normami
i przepisami. Afera dieselgate skłoniła również inne firmy do bardziej rygorystycznych kontroli swoich procesów produkcyjnych i testów emisji spalin.

 

Zarządzanie jakością w motoryzacji to wieloetapowość i konsekwencja. Istotne jest skuteczne reagowanie na problemy jakościowe, szybka identyfikacja i eliminacja problemów, organizacja akcji serwisowych oraz transparentna komunikacja z klientami. Przykłady problemów jakościowych, takich jak problem z pedałem gazu w Toyocie, wadliwy układ zapłonowy w Fordzie Pinto czy afera dieselgate związana z Volkswagenem, pokazują, jak ważne jest skuteczne zarządzanie jakością i szybkie reagowanie na problemy. Wszystkie te działania mają na celu zapewnienie, że produkty motoryzacyjne spełniają najwyższe standardy jakości, są bezpieczne i niezawodne, a klienci są zadowoleni z ich użytkowania. Zarządzanie jakością w produkcji samochodów to nie tylko wyzwanie, ale również szansa na ciągłe doskonalenie i innowacje, które przyczyniają się do rozwoju całej branży motoryzacyjnej.

Adres:

Bóżnicza 15, lok. 6

61-751, Poznań         

+48 61 448 64 33

biuro@tdk-eng.pl

pn-pt 09:00 - 16:00

Wszystkie prawa zastrzeżone © TDK. Strona korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatności.