DE

<a href="http://www.freepik.com">Designed by vectorjuice / Freepik</a>
05 kwietnia 2024

Wycieramy na wiosnę!

Rozkwit wiosny to nie tylko czas na odnowę przyrody, ale również moment, gdy kierowcy z zapałem przygotowują swoje pojazdy do nowego sezonu. Wiosna to idealna pora na to, by zadbać o swój samochód i wyposażyć go w niezbędne akcesoria, które nie tylko podnoszą komfort jazdy, ale też zwiększają bezpieczeństwo. Wraz z wiosennym odświeżeniem powinniśmy pomyśleć o wszystkich zużywających się zewnętrznych elementach, czyli np. wycieraczkach. Po zimie, kiedy wycieraczki często są uszkodzone przez lód i śnieg, przychodzi czas na ich wymianę. Nowe wycieraczki zapewniają lepszą widoczność podczas wiosennych deszczy. Nowe „pióra” można kupić w wielu miejscach, a ich koszt oscyluje między 50-150 zł.

 

To co odróżnia poszczególne modele, to nie tylko ich marka, drogi dystrybucji czy cena, ale także właściwości. Te ostatnie zależą od materiału, z których są one wykonane.

 

Wycieraczki samochodowe są zazwyczaj wykonane z kilku kluczowych materiałów, które zapewniają ich wytrzymałość, elastyczność i efektywność w usuwaniu wody i brudu z szyb pojazdu. Do tej pory głównym materiałem używanym do ich produkcji była guma.

 

To najczęściej używany materiał na ostrze wycieraczki, który ma bezpośredni kontakt z szybą. Guma jest elastyczna i miękka, co pozwala na skuteczne usuwanie wody bez uszkadzania szyby. Współczesne wycieraczki często używają gumy naturalnej lub syntetycznej, która może być dodatkowo wzmocniona i chroniona przed warunkami atmosferycznymi przez dodatki chemiczne lub powłoki.  Kierowcy oczekujący większej trwałości niż tylko na jeden sezon stawiają ostatnio na sylikon. Oferuje on większą trwałość niż guma i lepszą odporność na ekstremalne temperatury oraz promienie UV. Silikonowe ostrza mogą również lepiej radzić sobie z usuwaniem wody, pozostawiając cieńszą warstwę wody na szybie, co poprawia widoczność. W gamie materiałów do produkcji wycieraczek jest też metal używany jest do produkcji ramy. Musi być ona wystarczająco elastyczna, aby dostosować się do kształtu szyby, ale również wystarczająco sztywna, aby wytrzymać ciężar śniegu i lodu. Poza ramą kolejnym typem materiału do tworzenia „pióra” są twarde tworzywa sztuczne. Zapewniają one strukturę i wsparcie dla elastycznego ostrza, umożliwiając jego właściwe przyleganie do szyby. Oczywiście elementy mocujące i inne komponenty wycieraczek są z reguły wykonane właśnie  z tworzyw sztucznych, głównie plastiku. To nie wszystko. Gdy świat motoryzacji gna w pościgu o osiągi czy bezpieczeństwo także sprawy związane z utrzymaniem czystości szyby nie odchodzą na drugi plan! Innowacje w projektowaniu i materiałach doprowadziły do rozwoju wycieraczek, które są bardziej wydajne, trwalsze i lepiej dostosowane do różnorodnych warunków pogodowych. Na rynku dostępne są także wycieraczki z dodatkowymi funkcjami, takimi jak powłoki hydrofobowe, które zwiększają odporność na brud i wodę. Pojawia się więc „guma grafitowa”, czyli rodzaj gumy z dodatkiem grafitu, który zmniejsza tarcie między wycieraczką, a szybą. Dzięki temu ostrze działa ciszej i zapewnia bardziej płynne przesuwanie się po powierzchni szyby. Guma grafitowa może również zwiększyć trwałość ostrza przez zmniejszenie zużycia. Z kolei teflon po podbiciu kuchennych utensyliów zdobywa serca fanów motoryzacji właśnie jako dodatek do składu wycieraczek. PTFE to powłoka teflonowa, która może być stosowana na ostrza gumowe, aby złagodzić tarcie i zwiększyć odporność na warunki atmosferyczne. Powłoka ta zapewnia, że pióro jest bardziej śliskie, co przekłada się na cichszą i bardziej efektywną pracę.

 

O sylikonie już było, ale nie tym z … dodatkami , które poprawiają ich wydajność i trwałość. Na przykład, dodatki hydrofobowe mogą sprawić, że woda lepiej się od nich odbija, zapewniając klarowniejszą szybę nawet podczas intensywnego deszczu. To np. nanopowłoki – które zapewniają tworzenie cienkiej, trwałej warstwy na ostrzach wycieraczek. Wprowadzenie nanocząstek do tworzyw sztucznych może znacząco poprawić ich właściwości, w tym odporność na promieniowanie UV, temperaturę i zużycie. Ta warstwa zmniejsza przyczepność wody do powierzchni ostrza, pozwalając kroplom wody łatwiej spływać z szyby. Nanopowłoki mogą być tworzone z różnych materiałów, ale często bazują na związkach krzemu (Si). Co więcej ostrza wycieraczek wykonane z takich materiałów mogą być bardziej odporne na pękanie, odkształcenia i blaknięcie.

 

Duralumin to nie nazwa leku, ale to kolejne innowacyjne tworzywo, gdy myślimy o całej ramie. W konstrukcjach wspierających ostrza, stosowanie lekkich metali właśnie jak duralumin (stop aluminium) może zmniejszyć wagę wycieraczek przy zachowaniu ich wytrzymałości i sztywności, co przekłada się na mniejsze zużycie silnika wycieraczek, który piszącemu ten artykuł psuje się nadzwyczaj często.

 

Te innowacyjne materiały są często wykorzystywane w premium lub specjalistycznych wycieraczkach, oferując kierowcom poprawioną widoczność i komfort jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. Producenci wycieraczek nieustannie eksperymentują z nowymi materiałami i technologiami, aby jeszcze bardziej zwiększyć efektywność i trwałość swoich produktów.

 

Gdy następnym razem na opakowaniu lub od sprzedawcy usłyszysz nano lub PTFE wiesz, że masz do czynienia z czymś bardziej wyszukanym niż zwykła guma, co nie tylko w teorii przedłuży życie Twoich naszybowych niezbędnych, choć mało docenianych przyjaciół.

Adres:

Bóżnicza 15, lok. 6

61-751, Poznań         

+48 61 448 64 33

biuro@tdk-eng.pl

pn-pt 09:00 - 16:00

Wszystkie prawa zastrzeżone © TDK. Strona korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatności.