DE

Znaczenie ekologii w branży motoryzacyjnej
05 lipca 2024

Potrzeba ekspertów ds. UX/UI w projektowaniu cyfrowych kokpitów samochodowych

W ostatnich latach branża motoryzacyjna przeszła znaczące zmiany dzięki postępowi technologicznemu. Jednym z najbardziej zauważalnych trendów jest transformacja tradycyjnych kokpitów samochodowych w zaawansowane, cyfrowe interfejsy. Cyfrowe kokpity samochodowe, które integrują systemy infotainment, nawigacyjne, zarządzania pojazdem i wiele innych funkcji, stają się standardem w nowoczesnych pojazdach. W tym kontekście rola ekspertów ds. UX/UI (User Experience/User Interface) staje się nieodzowna. Zwiększone oczekiwania w stosunku do zmiany wyglądu wymogły potrzebę pojawienia się ekspertów ds. UX/UI w projektowaniu cyfrowych kokpitów samochodowych. Dowiedzmy się, jak ich praca wpływa na bezpieczeństwo, komfort i satysfakcję użytkowników.

 

Czym zatem są te tajemniczo brzmiące nazwy? User Experience (UX) odnosi się do całościowych doświadczeń użytkownika podczas interakcji z produktem lub systemem. W kontekście cyfrowych kokpitów samochodowych, UX obejmuje wszystkie aspekty interakcji kierowcy i pasażerów z systemami pojazdu, od momentu wejścia do samochodu aż do zakończenia podróży. Eksperci ds. UX koncentrują się na zrozumieniu potrzeb użytkowników, projektowaniu intuicyjnych interakcji oraz zapewnieniu, że korzystanie z systemów jest przyjemne, efektywne i bezpieczne. Z kolei User Interface (UI) odnosi się do warstwy wizualnej interfejsu, z którym użytkownik wchodzi w interakcję. UI obejmuje elementy takie jak przyciski, ikony, menu, ekrany dotykowe i inne elementy graficzne. W cyfrowych kokpitach samochodowych, UI jest odpowiedzialne za prezentację informacji i umożliwienie interakcji z systemami pojazdu w sposób estetyczny i zrozumiały. Eksperci ds. UI projektują te elementy, aby były spójne, łatwe do zrozumienia i estetycznie przyjemne.

 

Po co jednak tak naprawdę temat kokpitów? Jakie mają one znaczenie?

 

Przede wszystkim kokpit istotnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa, a to jest jednym z kluczowych czynników w projektowaniu cyfrowych kokpitów samochodowych. Eksperci ds. UX/UI mają za zadanie stworzyć interfejsy, które minimalizują rozproszenie uwagi kierowcy. Poprawne zaprojektowanie interfejsu może znacząco wpłynąć na reakcje kierowcy w sytuacjach kryzysowych oraz na ogólną świadomość sytuacyjną. Na przykład, czytelne wyświetlanie informacji na HUD (Head-Up Display) lub odpowiednie rozmieszczenie przycisków na kierownicy może zredukować czas potrzebny na odnalezienie i użycie konkretnych funkcji. Dobrze zaprojektowany interfejs użytkownika wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale też na komfort jazdy oraz satysfakcję z użytkowania pojazdu. Cyfrowe kokpity powinny być intuicyjne, aby obsługujący je mogli szybko i łatwo korzystać z różnych funkcji pojazdu. Eksperci ds. UX/UI przeprowadzają badania z użytkownikami, testy użyteczności oraz analizują dane z rzeczywistych warunków użytkowania, aby stworzyć interfejsy, które są łatwe do zrozumienia i obsługi.

 

Co więcej , nowoczesne cyfrowe kokpity samochodowe oferują szeroki zakres funkcji, od nawigacji po systemy rozrywki i zarządzania pojazdem. Eksperci ds. UX/UI muszą zapewnić, że te różnorodne funkcje są zintegrowane w spójny sposób, który nie przytłacza użytkownika. Personalizacja interfejsu, która umożliwia dostosowanie ustawień do indywidualnych preferencji kierowcy i pasażerów, jest również kluczowym elementem. Dzięki temu każdy użytkownik może mieć dostosowane ustawienia pod własne preferencje, co zwiększa komfort i satysfakcję z użytkowania pojazdu.

 

Jednak wszystko, co cyfrowe, oznacza wyzwania. Te najważniejsze dotyczą wyzwań w projektowaniu, a co za tym idzie złożoności systemów. Cyfrowe kokpity samochodowe są coraz bardziej skomplikowane, integrując wiele różnych systemów i technologii. Eksperci ds. UX/UI muszą sprostać wyzwaniu projektowania interfejsów, które są jednocześnie funkcjonalne i intuicyjne. Złożoność tych systemów może prowadzić do przeciążenia informacyjnego, jeśli interfejs nie jest odpowiednio zaprojektowany. Kolejną bolączką to trafienie w gust różnorodnych kierowców. Samochody są używane przez szeroką gamę użytkowników o różnym wieku, doświadczeniu technologicznym i preferencjach. Projektanci UX/UI muszą brać pod uwagę te różnorodne potrzeby i stworzyć interfejsy, które są dostępne i zrozumiałe dla nich wszystkich. Wymaga to przeprowadzania badań z różnorodnymi grupami użytkowników oraz testowania różnych prototypów, a także umiejętności przewidywania pewnych rozwiązań zaspakajających potrzeby.

 

Ale co nam po ładnym wyglądzie, gdy braknie funkcjonalności? W kontekście prowadzenia pojazdu, szybkość i efektywność interakcji z cyfrowym kokpitem są kluczowe. Eksperci ds. UX/UI muszą zapewnić, że użytkownicy mogą szybko odnaleźć i używać potrzebnych funkcji, nie odrywając uwagi od drogi. To wymaga projektowania intuicyjnych ścieżek użytkownika, minimalizowania liczby kroków potrzebnych do wykonania zadania oraz zapewnienia czytelnych i zrozumiałych oznaczeń. Branża motoryzacyjna stale ewoluuje, wprowadzając nowe technologie i trendy, takie jak autonomiczne pojazdy, rozszerzona rzeczywistość (AR) czy sztuczna inteligencja (AI). Eksperci ds. UX/UI muszą być na bieżąco z tymi zmianami i umiejętnie integrować nowe technologie w interfejsach cyfrowych kokpitów, zachowując przy tym spójność i użyteczność.

 

Przykładem dobrych praktyk może być Tesla. Minimalistyczny design jest jedną z kluczowych zasad w projektowaniu UX/UI dla ich cyfrowych kokpitów samochodowych. Polega on na eliminowaniu zbędnych elementów i skupianiu się na najważniejszych funkcjach i informacjach. U Tesli interfejsy znane są z czystości i prostoty, co pozwala na łatwe nawigowanie i minimalizuje rozproszenie uwagi kierowcy. Z kolei BMW postawiło na personalizację interfejsu, który jest kluczowym elementem, a który pozwala użytkownikom dostosować kokpit do własnych preferencji. Możliwość dostosowania ustawień ekranu, skrótów do ulubionych funkcji czy personalizacji kolorów i układów to przykłady, które mogą znacząco poprawić doświadczenie użytkownika. Jak zwykle w czołówce liderów nowych rozwiązań nie może zabraknąć gigantów. Integracja głosowych asystentów, takich jak Amazon Alexa czy Google Assistant, jest kolejnym przykładem dobrej praktyki w projektowaniu cyfrowych kokpitów. Dzięki możliwości sterowania funkcjami pojazdu za pomocą poleceń głosowych, użytkownicy mogą wykonywać zadania bez odrywania rąk od kierownicy i oczu od drogi. To nie tylko zwiększa wygodę, ale także bezpieczeństwo.

 

Podsumowując, rola ekspertów ds. UX/UI w projektowaniu cyfrowych kokpitów samochodowych jest nieoceniona. Dzięki ich pracy możliwe jest tworzenie interfejsów, które są nie tylko estetyczne i intuicyjne, ale przede wszystkim bezpieczne i funkcjonalne. W miarę jak technologia motoryzacyjna nadal się rozwija, zapotrzebowanie na ekspertów ds. UX/UI będzie tylko rosło. Kluczowe aspekty, takie jak poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie komfortu i satysfakcji użytkowników, integracja nowych technologii oraz personalizacja interfejsów, będą odgrywać coraz większą rolę w projektowaniu przyszłych kokpitów samochodowych.

Adres:

Bóżnicza 15, lok. 6

61-751, Poznań         

+48 61 448 64 33

biuro@tdk-eng.pl

pn-pt 09:00 - 16:00

Wszystkie prawa zastrzeżone © TDK. Strona korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatności.