Współczesne samochody są znacznie bardziej zaawansowane technologicznie niż kiedykolwiek wcześniej. Wyposażone w liczne czujniki, moduły komunikacyjne, systemy nawigacyjne i rozrywkowe, stają się ruchomymi centrami danych. Jednak z tym postępem technologicznym pojawiają się nowe zagrożenia, na które nowoczesne pojazdy są szczególnie narażone.
Jednym z kluczowych systemów komunikacyjnych w nowych pojazdach jest sieć CAN (Controller Area Network). Jest to wewnętrzna sieć, która umożliwia komunikację między różnymi modułami pojazdu. Atak na tę sieć może prowadzić do przejęcia kontroli nad różnymi funkcjami pojazdu, takimi jak hamulce, układ kierowniczy czy silnik. Przykładem takiego ataku może być sytuacja, w której hakerzy włamują się do sieci CAN i zmieniają parametry pracy silnika, co może prowadzić do wypadku. Innym typem zagrożenia mogą być ataki na systemy infotainment. W nowoczesnych samochodach są jednym z głównych celów cyberataków, gdyż zapewniają nawigację, rozrywkę i łączność z Internetem, przez co mogą być łatwym celem dla hakerów. Ataki na systemy infotainment mogą prowadzić do kradzieży danych osobowych, podsłuchiwania rozmów czy przejęcia kontroli nad funkcjami pojazdu. Wielokrotnie na naszym blogu pisaliśmy o zagadnieniu autonomiczności pojazdów, a wraz z rosnącą ich liczbą cyberbezpieczeństwo staje się coraz ważniejsze. Pojazdy te są podatne na ataki hakerskie, które mogą prowadzić do przejęcia kontroli nad pojazdem, kradzieży danych lub zakłócenia działania systemów nawigacyjnych. Specjaliści ds. autonomii muszą więc posiadać umiejętności z zakresu cyberbezpieczeństwa, aby chronić pojazdy przed zagrożeniami.
Nasze teoretyczne rozważania na temat możliwości ataków byłyby czymś, o czym łatwo możemy zapomnieć, bo wg osoby czytającej brzmiący groźnie atak z pewnością wydarzy się gdzieś daleko. Nic bardziej mylnego! Przykładem może być włamanie do Jeep Cherokee. W 2015 roku, badacze bezpieczeństwa Charlie Miller i Chris Valasek zademonstrowali, jak można przejąć kontrolę nad pojazdem Jeep Cherokee za pomocą zdalnego ataku. Hakerzy wykorzystali lukę w systemie infotainment Uconnect, który był połączony z Internetem. Atak ten pozwolił im na zdalne sterowanie pojazdem, w tym jego hamulcami i układem kierowniczym, co ukazało potencjalne zagrożenia związane z cyberatakami na pojazdy. To wydarzenie zwróciło uwagę całej branży motoryzacyjnej na konieczność wprowadzenia solidnych zabezpieczeń cyfrowych w samochodach. Niespełna rok później usłyszeliśmy o ataku na Teslę. Grupa badaczy z Keen Security Lab of Tencent wykazała, że możliwe jest przejęcie kontroli nad samochodem Tesla Model S z odległości kilku kilometrów. Wykorzystali oni luki w systemie infotainment oraz w sieci CAN, co pozwoliło im na zdalne otwieranie drzwi, manipulację systemem hamulcowym i układem kierowniczym podczas jazdy. Tesla szybko zareagowała na te zagrożenia, wydając aktualizację oprogramowania, która załatała te luki. Przykład ten pokazuje, jak istotne jest szybkie reagowanie na zagrożenia i regularne aktualizacje oprogramowania w celu ochrony pojazdów przed cyberatakami.
W odpowiedzi na rosnące zagrożenia, specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa opracowują różnorodne strategie ochrony pojazdów przed cyberatakami. Kluczowe elementy tych strategii obejmują m.in. kryptografię. Jest fundamentem cyberbezpieczeństwa w motoryzacji. Szyfrowanie komunikacji między modułami pojazdu oraz między pojazdem, a infrastrukturą zewnętrzną (np. stacjami ładowania) może znacznie utrudnić przeprowadzenie ataku. Stosowanie zaawansowanych algorytmów kryptograficznych, takich jak AES (Advanced Encryption Standard) i RSA, może zapewnić wysoki poziom ochrony. Specjaliści zwracają też szczególną uwagę na moc aktualizacji. Regularne wgrywanie najnowszych wersji oprogramowania jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa pojazdów. Producentom samochodów zaleca się wdrażanie mechanizmów OTA (Over-the-Air), które pozwalają na zdalne aktualizowanie oprogramowania pojazdu. Dzięki temu można szybko załatać odkryte luki bezpieczeństwa i chronić pojazdy przed nowymi zagrożeniami. Kolejnym krokiem do zwiększenia bezpieczeństwa swojego i danych jest monitorowanie ruchu sieciowego w pojazdach oraz detekcja nieautoryzowanych prób dostępu są kluczowymi elementami strategii ochrony. Wykorzystanie technologii SIEM (Security Information and Event Management) oraz systemów IDS (Intrusion Detection System) pozwala na szybką identyfikację i reakcję na potencjalne zagrożenia. Ostatecznie bezpieczeństwo użytkowników zależy od nas nich samych, stąd niezwykłą wagę przywiązuje się do szkoleń, edukacji i samej świadomości zagrożeń płynących ze złych intencji innych. Edukacja pracowników oraz użytkowników pojazdów jest nieodzowna dla utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Pracownicy powinni być regularnie szkoleni z zakresu najnowszych zagrożeń i technik ochrony, natomiast użytkownicy powinni być świadomi potencjalnych zagrożeń i stosować się do najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa.
Co więc przyniesie przyszłość? Cyberbezpieczeństwo w motoryzacji wiąże się z dalszym rozwojem technologii i zwiększeniem poziomu automatyzacji pojazdów. Oczekuje się, że liczba połączonych pojazdów będzie nadal rosnąć, co będzie wymagało wdrażania coraz bardziej zaawansowanych zabezpieczeń. W szczególności, rozwój pojazdów autonomicznych stawia nowe wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa, które będą wymagały innowacyjnych rozwiązań i stałego monitorowania. Pojawiają się głosy o wykorzystywaniu potężnego narzędzia, jakim jest sztuczna inteligencja. SI może odegrać kluczową rolę w przyszłości cyberbezpieczeństwa w motoryzacji. Algorytmy uczenia maszynowego mogą być wykorzystywane do analizy wzorców ruchu sieciowego i identyfikacji anomalii, które mogą wskazywać na próbę ataku. Ponadto, SI może wspierać procesy detekcji i reakcji na zagrożenia, automatyzując wiele aspektów zarządzania bezpieczeństwem.
Z pewnością w walce z niewidzialnym przeciwnikiem nie może zabraknąć zwierania szyków - zwiększenie współpracy między producentami samochodów, dostawcami technologii i rządami będzie kluczowe dla skutecznej walki z cyberzagrożeniami. Wspólne inicjatywy, takie jak wymiana informacji o zagrożeniach, wspólne badania i rozwój oraz współpraca w zakresie standardów bezpieczeństwa, mogą znacznie przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa pojazdów.
Adres:
Bóżnicza 15, lok. 6
61-751, Poznań
pn-pt 09:00 - 16:00
Wszystkie prawa zastrzeżone © TDK. Strona korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatności.