Partner of
Cisza we wnętrzu pojazdu to nie przypadek. To projekt inżynieryjny.W motoryzacji XXI wieku dźwięk nie jest już tylko efektem ubocznym działania silnika czy pracy zawieszenia. Dźwięk jest sterowany, mierzony, kalibrowany i... projektowany. Od pracy działów NVH, przez algorytmy cyfrowe, po inżynierię materiałową – wszystko po to, aby kierowca słyszał dokładnie to, co powinien, w dokładnie taki sposób, jak przewidział projektant.
Zbyt często postrzegamy wyciszenie kabiny jako luksus. Tymczasem w nowoczesnym aucie to element funkcjonalny, który wpływa bezpośrednio na:
czas reakcji kierowcy na sygnały ostrzegawcze,
precyzję percepcji przestrzeni akustycznej wokół pojazdu,
komfort sensoryczny podczas długiej jazdy,
skuteczność działania asystentów głosowych i systemów infotainment.
Inżynieria akustyczna stała się dziś kluczowym polem projektowym — zwłaszcza w pojazdach elektrycznych, które eliminują jeden z głównych nośników informacji dźwiękowej: silnik spalinowy.
1. Warstwa fizyczna – pasywne wygłuszenie
Bazą pozostają materiały fizyczne:
maty bitumiczne w podłodze i grodzi,
pianki poliuretanowe o strukturze otwartych komórek w podsufitce i słupkach,
elementy tłumiące drgania w nadkolach i mocowaniach foteli.
Ich celem jest pochłanianie i rozpraszanie fal dźwiękowych, zanim dotrą do uszu pasażerów.
2. Warstwa aktywna – systemy przeciwdźwiękowe
Zaawansowane systemy ANC (Active Noise Cancellation) działają na zasadzie generowania fali dźwiękowej o przeciwnym przebiegu, co pozwala wygasić hałas o niskiej częstotliwości. Współczesne systemy tego typu:
redukują hałas opon i wiatru,
eliminują buczenie silnika elektrycznego przy przyspieszaniu,
działają dynamicznie, w czasie rzeczywistym, dostosowując się do zmiennych warunków jazdy.
3. Warstwa cyfrowa – oprogramowanie i DSP
Cyfrowe przetwarzanie sygnału (DSP) pozwala na modelowanie brzmienia kabiny — od zmiany charakterystyki systemu audio, po wirtualne generowanie dźwięków pracy silnika w EV. Zastosowania:
wirtualny dźwięk silnika przy niskich prędkościach (wymóg regulacyjny w UE i USA),
personalizacja komunikatów ostrzegawczych,
wzmocnienie kluczowych częstotliwości mowy (dla asystentów głosowych),
adaptacja brzmienia kabiny do liczby pasażerów i pozycji foteli.
W ramach testów porównawczych w jednym z europejskich ośrodków badawczo-rozwojowych testowano dwa warianty nowego modelu elektrycznego:
Parametr | Wersja bazowa | Wersja z pakietem akustycznym |
---|---|---|
Poziom hałasu wewnątrz (dB) | 69 | 61 |
Liczba subiektywnie odczuwanych źródeł hałasu | 5 | 2 |
Czas reakcji kierowcy na sygnał ostrzegawczy (średnia) | 1,4 s | 1,1 s |
Ocena komfortu jazdy (skala 1–10) | 6,2 | 8,9 |
Różnice te miały realny wpływ na postrzeganie jakości auta i chęć jego zakupu.
Projektowanie dźwięku to dziś część User Experience. Odpowiednio zaprojektowana akustyka pojazdu wpływa na:
redukcję stresu podczas jazdy,
lepszą orientację przestrzenną (np. lokalizacja dźwięków ostrzegawczych),
wyższą skuteczność systemów wspomagających, które korzystają z sygnałów dźwiękowych,
pozytywne skojarzenia z marką – dźwięk „zamykania drzwi” jest dziś kalibrowany tak samo, jak wygląd logo.
W pojazdach autonomicznych, w których rola kierowcy staje się marginalna, dźwięk we wnętrzu będzie pełnił rolę komunikacyjną, estetyczną i informacyjną jednocześnie.
Specjaliści zajmujący się NVH (Noise, Vibration, Harshness) pracują dziś na przecięciu wielu dziedzin:
analizują dane z symulacji komputerowych (CAE) i tuneli akustycznych,
współpracują z zespołami audio i IT w zakresie DSP i kalibracji AI,
wykorzystują mikrofony kierunkowe, analizatory częstotliwości, kamery akustyczne,
rozwijają cyfrowe bliźniaki (Digital Twin) do symulacji hałasu i drgań.
Ich celem jest nie tylko wyciszenie pojazdu, ale stworzenie akustycznego środowiska pracy i odpoczynku – dostosowanego do trybu jazdy, typu użytkownika, a nawet... pory dnia.
W nadchodzących latach czeka nas rewolucja dźwiękowa w motoryzacji:
zamiast ciszy – kontrolowana obecność dźwięku, czyli Sound Experience Design,
adaptacyjne akustyki wnętrza (zmieniające się w zależności od stylu jazdy),
integracja z AI – samouczące się systemy dopasowujące poziomy głośności i informacje,
rozwój materiałów inteligentnych, które zmieniają właściwości tłumiące w czasie rzeczywistym.
W tym kontekście, cisza nie będzie już więcej efektem ubocznym projektowania. Będzie jego celem.
Adres:
Bóżnicza 15, lok. 6
61-751, Poznań
pn-pt 09:00 - 16:00
Wszystkie prawa zastrzeżone © TDK. Strona korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatności.